jag kan inte äta

Jag har ett problem. Jag kan inte svälja mat. Det är jättesvårt just nu. Fast föda, och speciellt bröd/bullar och sådant som just är "bröd", men även vanligt mat som man måste tugga.Vilket man ju måste med det mesta. Saliv, vätska, dryck, ja flytande saker går bra. Detta är ganska jobbigt. Jag saknar inte bröd men har inte kunnat äta det sen i november.

Trodde först att det var något med halsen, att den var ansträngd efter bingon eller att det var något ännu värre, att den var känslig efter att ha behövt prata mycket och högt. Men nu kommer det tillbaka. Det är varken cancer, tumör, eller en spricka eller ficka som man tydligen kunde få efter att ha ansträngt halsen. Tydligen så har en del äldre det så här, de har svårt att svälja torr mat, precis som jag. Det enda som funkar är sobril, eller annat lugnande, då jag blir lite avkopplad och inte tänker på det lika mycket. Problemet är väl att nästan all mat är torr, man kan ju inte ha sås på allt, och inte skulle det hjälpa så mycket heller.

Du får äta flytande föda, säger några. Javisst, men det funkar inte i längden. Jag tror dessutom inte att mina problem blir bättre av det, snarare sämre, då jag märker att det blir värre när jag inte äter på länge.

Rådvill..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0